Αναπτυξιακά Ορόσημα Γλωσσικής Ανάπτυξης

thermokoitida zois

  • Τα νεογέννητα προτιμούν το ανθρώπινο πρόσωπο και την ανθρώπινη φωνή. Μέσα στις 2 πρώτες εβδομάδες αναγνωρίζουν τη θέα, την οσμή και τους ήχους αυτών που τα φροντίζουν.
  • Εκδηλώνει χαρά όταν δει φαγητό
  • Παρακολουθεί κινούμενο αντικείμενο
  • Παράγει άναρθρες φωνούλες «αγκού»
  • Γυρίζει τα μάτια του στο θόρυβο

3-6 μηνών:

  • Χρησιμοποιεί το κλάμα ή το χαμόγελο ως μέσο επικοινωνίας αλλάζοντας τη χροιά και τον τόνο
  • Το κοινωνικό χαμόγελο και η βλεμματική επαφή είναι στοιχεία πρώιμης κοινωνικής αλληλεπίδρασης
  • Περιμένει ότι θα το σηκώσουν, θα το ταΐσουν κινεί το σώμα του για να συμμετάσχει σε αυτό
  • Παίζει με τα χέρια και τα πόδια του
  • Παρατηρεί τα χέρια του
  • Οι φωνούλες γίνονται βάβισμα «βα-βα» «μπα-μπα»
  • Εντοπίζει το ήχο
  • Ανταποκρίνεται στους ήχους και στους διαφορετικούς τόνους φωνής

6-9 μηνών:

  • Του αρέσουν τα παιχνίδια «κουκουτζά»
  • Το βάβισμα γίνεται συστηματικότερο και αποτελείται από μικρές ομάδες ήχων
  • Χρησιμοποιεί τη γλώσσα του σώματος και χειρονομίες
  • Ξεχωρίζει πότε πεινάει, πότε αισθάνεται μόνο
  • Αρχίζει να τρώει στερεές τροφές π.χ κρέμες και αλεσμένα λαχανικά
  • Αντιλαμβάνεται ότι τα αντικείμενα υπάρχουν παρόλο που δεν τα βλέπει μπροστά του
  • Αναζητά αντικείμενα που έπαιζε πριν λίγα λεπτά
  • Γυρίζει όταν φωνάζουν το όνομά του

Εώς 12 μήνες:

  • Χρησιμοποιεί 2-3 λέξεις (μαμά-μπαμπά-γάλα)
  • Εκδηλώνει συμπεριφορά άγχους σε άγνωστα πρόσωπα
  • Χαίρεται να εξερευνά αντικείμενα μαζί με άλλους
  • Βάζει τους άλλους να κάνουν πράγματα που το ευχαριστούν
  • Δείχνει ενδιαφέρον για τους συνομηλίκους του
  • Δείχνει ενδιαφέρον και έντονη προσοχή για τη γλώσσα των ενηλίκων, προσπαθεί να μιμηθεί τη γλώσσα των ενηλίκων
  • Αναγνωρίζει ονόματα καθημερινών αντικειμένων
  • Εώς 18 μηνών:

  • Συνδυάζει 2 λέξεις μαζί
  • Χαμογελάει ή παίζει με τον εαυτό του στο καθρέφτη
  • Δείχνει 2-3 μέρη του σώματος όταν αυτά ονομάζονται
  • Μπορεί να ονομάσει εικόνες αντικειμένων και ζώων
  • Καταλαβαίνει και μπορεί να αναγνωρίσει μέσω της δήξης τα καθημερινά αντικείμενα
  • Μπορεί να τρώει μόνο του
  • Μιμείται τους ενήλικες
  • Υπακούει σε εντολές
  • Γυρίζει 2-3 σελίδες από βιβλίο κάθε φορά
  • Διατηρεί το ενδιαφέρον του για ένα πράγμα
  • Χρησιμοποιεί ερωτήσεις «γάλα που;»
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις λέξεις «εγώ, εμένα εσύ»
  • Εώς 24 μήνες:

  • Ξεκινάει η ικανότητα να αναφέρει το όνομά του
  • Αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 λέξεις περίπου
  • Εκφραστικό 50-100 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Ικανό να επικοινωνήσει και πει τις ανάγκες του όπως δίψα, πείνα , ξεκούραση
  • Αυξημένο εύρος προσοχής
  • Βοηθά όταν το ξεντύνουν
  • Παρακολουθεί ιστορίες με εικόνες
  • Εώς 3 ετών:

      Χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις
    • Κάνει πολλές ερωτήσεις
    • Μπορεί να ντυθεί μόνο του απαιτώντας βοήθεια σε κουμπιά, κορδόνια, φερμουάρ
    • Τρώει μόνο του χωρίς δυσκολία
    • Εώς 4 ετών:

      • Η ομιλία του μοιάζει πολύ με αυτή των ενηλίκων όσον αφορά τη γραμματική και το συντακτικό
      • Χρησιμοποιεί σωστά τους χρόνους των ρημάτων και γίνεται αντιληπτό από τους ξένους
      • Κάνει ερωτήσεις και απαντάει
      • Αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200-2000 λέξεις
      • Εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
      • Συμμετέχει σε συζητήσεις
      • Βάζει σε χρονολογική σειρά δύο γεγονότα αφού αντιλαμβάνεται το παρελθόν και το μέλλον
      • Γνωρίζει τις έννοιες ίδιο και διαφορετικό
      • Οι προτάσεις του αποτελούνται από 5 λέξεις
      • Κατονομάζει τα βασικά χρώματα
      • Ακολουθεί εντολές με 3 μέρη
      • Συνεργάζεται με άλλα παιδιά
      • Μπορεί να ντύνεται και να ξεντύνεται
      • Έχει περιέργεια για το περιβάλλον γύρω του
      • Χρησιμοποιεί έννοιες όπως πάνω, κάτω, δίπλα
      • Λέει δικό μου, δικό σου

      Έως 5 ετών:

      • Διηγείται γεγονότα της ημέρας
      • Ακούει μια ιστορία και απαντάει σε ερωτήσεις
      • Αντιληπτικό λεξιλόγιο 2800 λέξεις
      • Εκφραστικό λέξιλόγιο 900-2000 λέξεις
      • Χρησιμοποιεί πιο σύνθετες προτάσεις
      • Χρησιμοποιεί μελλοντικό χρόνο
      • Λέει το όνομα και τη διεύθυνσή του
      • Η ομιλία πρέπει να είναι πλήρως κατανοητή από αγνώστους
      • Μετράει ως το δέκα
      • Γνωρίζει σχεδόν όλα τα πράγματα που υπάρχουν στο σπίτι
      • Θέλει να ευχαριστεί τους άλλους
      • Καταλαβαίνει τα συναισθήματά τους
      • Πηγαίνει μόνο του τουαλέτα
      • Γίνεται συνεχώς πιο ανεξάρτητο

      Έως 6 ετών:

      • Απαντά σε πιο δύσκολές ερωτήσεις
      • Διηγείται μια ιστορία χρησιμοποιώντας το χθες-αύριο
      • Αντιληπτικό λεξιλόγιο 6000 λέξεις
      • Εκφραστικό λεξιλόγιο 2500 λέξεις
      • Περιγράφει ει